Is een pop-up shop rendabel?

Een  vraag die we vaak voorgeschoteld krijgen is of een pop-up store rendabel is.  Het antwoord is niet eenvoudig te geven.  De meeste zijn dit niet, maar dit is ook niet de doelstelling.  Veel pop-up’s worden opgezet als alternatieve media/reclame tool.  En een billboard of abribus campagne is toch ook niet rechtstreeks rendabel?  Maar wedden dat je met je pop-up initiatief de kosten kan drukken voor meer communicatie impact bij je doelgroep?

Anders ligt het wanneer een pop-up wordt ingezet als extra verkooppunt, bijvoorbeeld in het drukke verkoopseizoen, of als tool om een stock van de hand te doen.  In deze gevallen moeten we wel kunnen spreken van rendabiliteit.

En we stellen uiteraard ook vormen vast waar beide gecombineerd worden.  Waar de pop-up wordt opgezet als stunt of tool om de naambekendheid te boosten, maar waar men van de gelegenheid gebruik maakt om deel van de gemaakte kosten meteen terug te verdienen door het verkopen van producten.

Meer over dit thema in ons boek ‘Pop it up (Lannoo Campus)’.